Asi jen málokoho překvapí, že naprostá většina dnešních moderních automobilů je vybavena GPS navigací. Jejím primárním účelem je pomoci řidiči najít nejlepší cestu do místa, kam se chce dostat. Oproti mapám má několik výhod.
Jednou z nich je pravidelná aktualizace, která umožňuje vyhnout se uzavírkám a objížďkám. Je tak snazší reagovat na aktuální dopravní situaci, což může v některých případech nejen ušetřit čas, ale i zachránit život.
S jejím zabudováním přímo do auta se však objevily obavy, zda nebude využita k GPS sledování vozidel . Popravdě, není se čeho bát. Přeci jen ukazuje pouze polohu auta, nikoliv člověka. Navíc i většiny lidí ani neexistuje reálný důvod, proč plýtvat penězi a lidskými zdroji na jejich sledování.
Ovšem je fakt, že by je bylo možné použít k jinému účelu. Sledovacím zařízením totiž nejsou vybaveny jen automobily, nýbrž i vlaky. Pokud by se tyto systémy propojily, dokázaly by v navigaci před přejezdem označit polohu nejbližšího vlaku. Tím by se dalo předejít mnoha železničním nehodám, které se v poslední době stávají až příliš často.
Stejným způsobem by šlo zabránit i srážce dvou vlaků. Pokud by strojvůdci navzájem viděli svou polohu, pak by nebyl problém srážce předejít. Oba by totiž situaci poznali včas a stihli by zareagovat. Pokud se totiž nepoužije záchranná brzda, pak vlak z plné rychlosti brzdí až pět minut. A to je hodně dlouhá doba na to, zareagovat na nečekanou situaci.
Problém by ovšem mohl nastat v tom, aby se vše zobrazovalo skutečně v reálném čase. Jakmile by totiž došlo k byť jen malému zpoždění, pak by celý systém nefungoval. A není jisté, zda dnešní technika něco takového umožňuje.
Avšak i kdyby byla implementována a stala se standardem, nezapomeňte stále spoléhat na své oči a uši. Pořád totiž platí, že jsou tím zdaleka nejspolehlivějším indikátorem nebezpečí – tedy pokud se jimi budeme skutečně řídit.